Szanowny Panie Wojewodo,
Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych w Kielcach pragnie wyrazić swoje zaniepokojenie w związku z planowaną inwestycją drogową – budową drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek, z uwagi na fakt, iż nie odbyły się w sprawie tej inwestycji rzetelne konsultacje z mieszkańcami miasta Kielce, natomiast głos środowiska osób z niepełnosprawnościami, który reprezentujemy został całkowicie zignorowany przez Inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W pobliżu planowanej inwestycji znajduje się wiele instytucji obsługujących codziennie osoby z różnymi niepełnosprawnościami, tj. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie przy ul Studziennej, Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności przy ul. Zamenhofa oraz Koło Polskiego Związku Niewidomych przy ul. Bukowej. W naszej ocenie droga ekspresowa utrudni dostępność tych miejsc, stając się kolejną barierą architektoniczną trudną do samodzielnego pokonania przez osoby z niepełnosprawnościami. Dodać należy, że projekt tej inwestycji zakłada znaczne poszerzenie zajętości terenu, co dla mieszkańców osiedli znajdujących się na jej przebiegu oznacza wydłużenie drogi na przystanek autobusowy, do sklepu, przychodni czy innej instytucji – wielu z nich to osoby starsze, często o ograniczonej sprawności ruchowej.
Wielokrotnie wyrażaliśmy nasz sprzeciw przeciwko tego typu inwestycji, zgłaszaliśmy także uwagi i propozycje dotyczące jej dostępności zarówno w Urzędzie Miasta Kielce, w Generalnej Dyrekcji oraz za pośrednictwem mediów. Niestety nasz głos nie był do tej pory słyszalny.
W 2019 roku GDDKiA wraz z Miejskim Zarządem Dróg w Kielcach dokonały remontu skrzyżowania ulic Warszawskiej, Jesionowej i Świętokrzyskiej. W ramach tej inwestycji zapomniano o najsłabszych uczestnikach ruchu, to jest pieszych, a w szczególności o osobach z niepełnosprawnością wzroku – w trakcie remontu nie wybudowano przy przejściach dla pieszych specjalnych oznaczeń dla osób niewidzących (płyty ostrzegawcze z guzkami oraz płyty ryflowane, tak zwane ścieżki naprowadzające) mimo, że zgodnie z Zarządzeniem Nr 28/2019 Prezydenta Miasta Kielce z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie wprowadzenia „Standardów dostępności przestrzeni publicznej dla osób niepełnosprawnych miasta Kielce” taki standard powinien był być spełniony.
Po naszej interwencji w GDDKiA, po dwóch latach uzupełniono infrastrukturę o tak zwane pola uwagi, ale do dziś skrzyżowanie to nie jest w pełni dostępne, gdyż nie zastosowano na nim ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych. Od lat otrzymujemy sygnały od Członków Koła PZN przy ul. Bukowej z prośbą o interwencję oraz z wyrazami niepokoju dotyczącego poszerzenia drogi i rozbudowania skrzyżowań.
28 kwietnia 2023 r. z inicjatywy Pełnomocnika Prezydenta Miasta Kielce ds. Osób Niepełnosprawnych, pana Jerzego Pióro doszło do spotkania naszych przedstawicieli z Inwestorem i Wykonawcą planowanej drogi S74 w siedzibie GDDKiA w Kielcach. Podczas tego spotkania przedstawiliśmy wiele uwag do projektu – niestety do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pismo z dnia 13 lipca 2023 r. w którym prosiliśmy GDDKiA o ustosunkowanie się do naszych zastrzeżeń.
Mając na uwadze powyższe wyrażamy nasz sprzeciw wobec ignorowania przez Instytucje Publiczne głosu Środowiska osób z niepełnosprawnościami – uważamy, że inwestycja która zmieni strukturę miasta na dekady powinna co najmniej poprawiać dostępność przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz rodzin z dziećmi, tymczasem:
- poprzez znacznie większą zajętość terenu, wydłuży się droga do i przez przejścia dla pieszych, co będzie utrudnieniem dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, ale też poprzez znacznie szersze wolne przestrzenie, warunki akustyczne utrudnią orientację przestrzenną osobom niewidomym i słabowidzącym – takie zjawisko ma miejsce od czasu przebudowy skrzyżowania Al. Solidarności z ul Świętokrzyską, które od lat stwarza zagrożenie dla osób z niepełnosprawnością wzrokową i jest przez to środowisko unikane,
- dobudowanie dodatkowych stref akumulacji i skanalizowanych prawoskrętów także będzie dodatkową niedogodnością zarówno dla pieszych, jak też rowerzystów – w projekcie wysepki te są za małe – nie zgadzamy się na to by skazywano najsłabszych uczestników ruchu na ochlapywanie błotem przez przejeżdżające samochody podczas oczekiwania na zielone światło, zbyt małe strefy między jezdniami będą też bardzo niebezpieczne dla osób z niepełnosprawnością wzroku,
- brak zapewnienia obsługi komunikacyjnej przystanku kolejowego Kielce Piaski (parking, kładka dla pieszych nad ul. Łódzką oraz przystanki komunikacji miejskiej po obu stronach ul. Łódzkiej) – budując infrastrukturę dla ruchu tranzytowego w pierwszej kolejności należy zadbać o potrzeby podróżujących transportem zbiorowym (kolej, autobus) – obawiamy się, że nieuwzględnienie tego typu infrastruktury podczas realizacji inwestycji na trwałe uniemożliwi dobre skomunikowanie kolei z transportem publicznym w tym miejscu,
- brak poprawy dostępności przystanków komunikacji miejskiej – droga do autobusu oraz czas przesiadek znacznie się wydłużą – Standardy Dostępności jednoznacznie określają, że realizując inwestycje drogowe na terenie na miasta Kielce należy zapewnić uprzywilejowanie ruchu pieszego, czego w projekcie nie zapewniono – pasażerowie miejskich autobusów domagają się, by został przywrócony przystanek autobusowy w okolicy budynku Kolportera przy ul. Zagnańskiej, co znacznie ułatwiłoby przesiadanie się oraz dojście do okolic Zalewu Kieleckiego,
- segregacja ruchu rowerowego oraz ruchu pieszego powinna być zapewniona na całej długości inwestycji, zwłaszcza o okolicach dużego natężenia ruchu takich jak Zalew Kielecki oraz okolice Galerii Echo
- w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia dla ruchu samochodowego powstaną szerokie drogi wielojezdniowe, a pozostali uczestnicy ruchu będą na wielu odcinkach ściśnięci na wspólnej wąskiej przestrzeni chodnika, drogi pieszo-rowerowej lub wysepki, co spowoduje zagrożenie dla pieszych, szczególnie tych z niepełnosprawnościami, ze strony rowerzystów i hulajnogistów, zwłaszcza że to będą odcinki z dużą liczbą użytkowników,
- likwidacja przejść dla pieszych oraz trwałe uniemożliwienie ich budowy – Standardy Dostępności nie pozwalają na tego typu rozwiązania, należy wręcz zwiększać liczbę przejść dla pieszych.
Apelujemy o rezygnację z wydania decyzji na rozpoczęcie inwestycji drogowej dotyczącej budowy drogi ekspresowej S74 przez Kielce. Domagamy się zorganizowania rzetelnych konsultacji dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami tej inwestycji. Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych w Kielcach jest do dyspozycji – jej członkowie zgłaszają chęć wzięcia czynnego udziału w takich konsultacjach.
Z poważaniem
Andrzej Janowski
Kielce, 3 marca 2025