Opinie

  • Będziemy namacalnym przykładem jak nie należy rozwijać miasta, i że nie puszcza się dróg szybkiego ruchu w ten sposób

    „Niestety na terenie miasta Kielce mamy, moim zdaniem, zbyt dużo błędnych decyzji urbanistycznych. Przykładowo: liczne fatalne decyzje Rady Miasta w ramach specustawy mieszkaniowej czy podjęta swego czasu decyzja o budowie S74 przez miasto. Przeprowadzenie drogi o tak wysokiej klasie przez miasto skutkuje licznymi negatywnymi zjawiskami dla miasta i jego mieszkańców.

    Obawiam się, że w niedługim czasie Kielce mogą się spodziewać wzmożonego ruchu turystycznego. Cała Polska będzie nas odwiedzać, bo będziemy bardzo dobrym namacalnym przykładem jak nie należy rozwijać miasta, i że nie puszcza się dróg szybkiego ruchu w ten sposób.”

  • Decyzja sprzeczna z nowoczesnym, zrównoważonym, inteligentnym rozwoju miast – szkodliwa dla mieszkańców

    „Planowana budowa drogi ekspresowej S74 przez Kielce to decyzja nie tylko sprzeczna z nowoczesnym myśleniem o zrównoważonym, inteligentnym rozwoju miast, ale przede wszystkim szkodliwa dla mieszkańców. Inwestycja ta podzieli miasto, pogorszy jakość życia, zwiększy hałas i emisję spalin, a także zniszczy cenne tereny zielone. Zamiast forsowania archaicznych rozwiązań rodem z XX wieku, Kielce powinny inwestować w zrównoważony transport, usprawnienie komunikacji publicznej i ochronę przestrzeni miejskiej.

    Droga ekspresowa S74 powinna pełnić funkcję obwodnicy, a nie przecinać miasto i utrudniać życie jego mieszkańcom. Inne miasta wypychają drogi ekspresowe poza swoje granice, chowają je w tunelach, aby chronić przestrzeń miejską, a my budując S74 w obecnym kształcie, tworzymy wyrwę w tkance miejskiej. To rozwiązanie, które stanie się gigantyczną barierą dla ruchu rowerowego, pieszego oraz lokalnego ruchu samochodowego, ograniczając swobodę przemieszczania się mieszkańców.

    Inwestycje infrastrukturalne muszą odpowiadać na potrzeby ludzi, a nie tylko na wymagania tranzytu samochodowego. Apelujemy o zatrzymanie tej szkodliwej inwestycji i poszukiwanie rozwiązań, które realnie poprawią mobilność w regionie, zamiast pogłębiać problemy urbanistyczne Kielc.

  • S74 przecinająca miasto to pomysł z zamierzchłej epoki

    „Prowadzenie S74 przez miasto w zaproponowanym wariancie przyrównać można do budowy wysokiego muru. Muru, który dzieli, który bardzo trudno przekroczyć każdemu, a co dopiero najmłodszym i najstarszym obywatelom Kielc.

    Współczesne planowanie miast ukierunkowane jest nie na samochód, ale na człowieka. Priorytetem jest komfort życia i mieszkania, projektowanie uniwersalne i holistyczne. S74 przecinająca miasto to pomysł z zamierzchłej epoki, relikt czasów które dawno powinny być historią. Skutki tej fatalnej decyzji będziemy odczuwać przez pokolenia.”

  • Cały ruch tranzytowy powinien być wypuszczony poza teren miasta

    „Powinna zostać wybudowana obwodnica wschodnia i cały ruch tranzytowy powinien być wypuszczony poza teren miasta. W tej chwili to są próby wyleczenia zaniedbań, które powstały w minionych latach, puszczeniem arterii przez środek miasta. To jest takie leczenie jak przykładanie plastra na rozległą ranę, która już się od jakiegoś czasu rozwija. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie i raczej by trzeba było pomyśleć o rozbudowie infrastruktury wokół Kielc, wybudowaniu obwodnicy wschodniej i południowej. To moim zdaniem rozwiązałoby wyśmienicie ten problem.”

  • Specjaliści komentują budowę S74 przez Kielce

  • To pomnik myśli urbanistycznej sprzed pół wieku

    Wieloletni proces forsowania przebiegu kieleckiego odcinka S74 przez silnie zurbanizowane tereny blisko śródmieścia zamiast obwodnicą, czyli wbrew współczesnej wiedzy urbanistycznej, członkowie Towarzystwa śledzili z rosnącym oburzeniem. Radykalne rozcięcie miasta dla potrzeb wielkiej rzeki samochodowego tranzytu było narzucane kielczanom metodą faktów dokonanych, ze szczątkowymi fasadowymi konsultacjami i z trzymaniem w tajemnicy (aż do teraz) szczegółów zaplanowanych rozwiązań. Inwestor czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowując bez udziału miasta (sic!) wytyczne do projektu, działał tak jak w przypadku jego typowych inwestycji, w ogromnej większości realizowanych poza terenami zurbanizowanymi – skupiał się na wygodzie i płynności tranzytu i w ogóle nie był zainteresowany jakością życia kielczan, w tym szczególnie mieszkańców osiedli Sady, Szydłówek i Bocianek. Niestety towarzyszyła temu bierna postawa poprzednich władz miasta.

    (więcej…)

  • Oświadczenie Towarzystwa Przyjaciół Kielc

    Oświadczenie Towarzystwa Przyjaciół Kielc

    Towarzystwo Przyjaciół Kielc pragnie wyrazić zdecydowane poparcie dla protestu przeciw przebiegowi trasy ekspresowej S74 przez Kielce.
    Wieloletni proces forsowania przebiegu kieleckiego odcinka S74 przez silnie zurbanizowane tereny blisko śródmieścia zamiast obwodnicą, czyli wbrew współczesnej wiedzy urbanistycznej, członkowie Towarzystwa śledzili z rosnącym oburzeniem. Radykalne rozcięcie miasta dla potrzeb wielkiej rzeki samochodowego tranzytu było narzucane kielczanom metodą faktów dokonanych, ze szczątkowymi fasadowymi konsultacjami i z trzymaniem w tajemnicy (aż do teraz) szczegółów zaplanowanych rozwiązań. Inwestor czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowując bez udziału miasta (sic!) wytyczne do projektu, działał tak jak w przypadku jego typowych inwestycji, w ogromnej większości realizowanych poza terenami zurbanizowanymi – skupiał się na wygodzie i płynności tranzytu i w ogóle nie był zainteresowany jakością życia kielczan, w tym szczególnie mieszkańców osiedli Sady, Szydłówek i Bocianek. Niestety towarzyszyła temu bierna postawa poprzednich władz miasta.

    (więcej…)

  • Spadek wartości nieruchomości, wzrost kosztów zdrowotnych – uczmy się na cudzych błędach

    „NIE dla S74 przez Kielce. Spójrzmy na doświadczenia z USA, Szkocji czy Serbii:
    spadek wartości nieruchomości i odpływ mieszkańców,
    wzrost kosztów zdrowotnych i środowiskowych,
    – konieczność kosztownych rewitalizacji i przebudów.
    Czy naprawdę nie możemy się uczyć się na cudzych błędach zamiast sami je popełniać?”

  • Obecnie zupełnie inaczej planuje się miasta

    „Pomysł przeprowadzenia S74 po tej trasie pochodzi chyba z lat 60-tych, od tego czasu zupełnie inaczej planuje się miasta.”

  • Droga ekspresowa w mieście to obiektywnie po prostu zły pomysł

    „O tym, że miejskie drogi ekspresowe nie działają tak, jak byśmy chcieli wiemy już od dawna. Najpierw ostrzegali nas przed tym teoretycy, potem wykazała to praktyka zagraniczna – nie chcieliśmy słuchać. Teraz mamy już nasze własne, polskie błędy i wciąż nie chcemy posłuchać, że to naprawdę zły pomysł.

    Śródmiejska S74 w Kielcach to dalsze uzależnianie się od samochodu, większa liczba podróży, wzrost emisji spalin, utrudnienia dla aktywnych form transportu (rower i dojścia piesze) oraz wykluczanie tych bez dostępu do samochodu (np. licealistów). Za koszt tej drogi ekspresowej możemy dać każdemu uczniowi w Kielcach bezpieczny i sprawny dojazd rowerem do szkoły podstawowej i sieć dróg rowerowych, z której skorzystają wszyscy.

    Inwestor może teraz postąpić mądrze, albo uprzeć się na rozwiązanie z lat 80-tych i na złość mamie odmrozić sobie uszy. To żaden radykalizm, droga ekspresowa w mieście to obiektywnie po prostu zły pomysł.